top of page
חיפוש
  • yehuditholiver

על הקשר שבין שפה רגשית, מכונות ובני אדם

עודכן: 20 בפבר׳ 2021

רגש בהגדרה המילונית הוא תגובה נפשית של סיפוק או של אי סיפוק המלווה את התחושות השונות או את הגירויים השונים. רגש הוא חוויה פנימית, הבעה נפשית, חוש. איך רגש עשוי להיות קשור לטכנולוגיה? הלכתי סקרנית לכנס שזוהי כותרתו “כשטכנולוגיה פוגשת רגשות”.

📷


צילום: אלבום פרטי

ד”ר רועי תירוש, מרצה על חקר המוח הסביר אודות היכולת שלנו לזהות מצב רגשי אצל האחר דרך הבעות הפנים שלו. הבעות הפנים מייצרות אצלנו את הידיעה לגבי מה האחר מרגיש וכתוצאה מכך מעוררות בנו אמפטיה כלפיו. בנוסף, דיבר על התפקיד של השפה בהעברת מסרים וביצירת קשרים חברתיים.

דוד סקולר, מייסד חברת Intuition Robotics, סיפר לנו על פיתוח רובוט חכם אשר נועד ליצור קשר רגשי עם קשישים במטרה להפיג את תחושת הבדידות. אני מקשיבה נדהמת, מחד, עולה בי תחושת הערכה כלפי הטכנולוגיה החכמה ומאידך, צער על כך שצורך חברתי מקבל מענה טכנולוגי. בתקופה בה רצועת הגיל השלישי הולכת וגדלה לאור הארכת תוחלת החיים, יש מקום לפתח דרכים לאפשר לקשישים לחוש מועילים, תורמים ושייכים לחברה.

ד”ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות משתמשים בעולם הדיגיטלי, דיברה על ההתמכרות לטכנולוגיה ועל תחושת ההחמצה אשר מייחדת את האדם בעידן הנוכחי. נושא המעסיק הורים, מחנכים ושאני פוגשת המון כמדריכת הורים. ההבנה שהיום חל צמצום ביכולת שלנו להקשיב, ללמוד ולזכור, הכל התקצר, היא משמעותית להבנת התנהגותם של הילדים. ובנוסף, התלות שלנו בגמול חיצוני והריגוש שזה מעורר גדלה.

📷


צילום: אלבום פרטי

ד”ר ירדן לוינסקי, פסיכיאטר המתמחה בטכנולוגיה, דיבר על השירותים והאפליקציות המשפיעות על בני האדם לעשות את מה שהן רוצות שיעשו. להראות מאושרים, להיות ליד אנשים בעלי דעות דומות וסביבה שמתאימה להם. בדבריו הייתה אף קריאה לקחת אחריות ולשים גבולות למידת ולמשך השימוש שלנו באפליקציות השונות. פה מצאתי את עצמי מתחברת הן כאמא והן כמדריכת הורים. לא אחת אנחנו מתרעמים על משך השימוש של ילדינו באפליקציות ולא ערים לכך שגם אנחנו נוכחים ברשתות זמן ממושך ומפתחים בהן תלות למשל בתוך שיחה, במטרה לגבות את דברינו או לבדוק ידע. מצד אחד יש אפשרות להעשרה בתוך שיחה – להביא מידע מדוייק, מצד שני, שוב ושוב נכנסת הטכנולוגיה לתוך התקשורת האנושית הישירה ומחבלת בה.

לבסוף, בשנינות רבה סיפר ד”ר נעם סלונים – חוקר ראשי במעבדת המחקר של חברת IBM, על מכונה שתוכל לנהל ויכוח עם אדם סביב נושא מסויים. המכונה תוכל להציג טיעונים, לנאום ולהקשיב.


אני מקשיבה ונדהמת, מבינה שקיבלתי הצצה לעולם אשר מתחדש ומתפתח תדיר. מעריכה את היכולות של האנשים והחברות לחקור, לפתח ולהעלות רעיונות כל כך יצירתיים וחדשניים. בצד זה, מבינה שעלינו למצוא את האיזון שבין השימוש בטכנולוגיה על כל תרומותיה לחיינו לבין שמירה על קשר אנושי, ישיר ויכולת לשהות בחברה ובקרב המשפחה שלנו, ללא תלות בטכנולוגיה.

אני מרשה לעצמי לשער שבין מיעוט שימוש בעבר לבין השימוש המוגבר בימינו, נדע בהדרגה למצוא את המידה הנכונה לנו. מידת השימוש השומרת עלינו באזורים של קריאה, למידה, עשייה חברתית, פעילות ספורטיבית, גם ללא נוכחות בדיגיטל.

35 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page