top of page
חיפוש
  • yehuditholiver

אם תאכל, תקבל

נכון, זה נוח, נכון, זה משיג תוצאה מיידית, נכון, זה מאפשר להורים לקדם את מה שהם רוצים כרגע. הילד אוכל את הירקות כי מאד רוצה את הגלידה, הילדה מסדרת את החדר כי תקבל פרס, הילד למד למבחן כי הבטיחו לו פרס.

כאשר הם צעירים זה מתחיל עם גמול קטן – עוד ממתק, עוד שקית במבה, זה ממשיך למכונית שקונים כי עשה פיפי בשירותים וזה ממשיך ומתפתח לפרסים הרבה יותר גדולים. ככה זה, הילדים שלנו מתרגלים לדברים טובים, זה בהתחלה מאד מרגש אותם, זה מאד מפעיל אותם, ועם הזמן הם זה הופך להיות דבר שבשגרה. צריך משהו גדול ומשמעותי יותר, שירגש יותר שיהיה מספיק מפתה כדי שהילדים ירצו אותו.

זו אחת הסיבות לכך שהתנהלות עם ילדים סביב פרסים ועונשים אינה אפקטיבית. הגמולים אינם קשורים לפעולות אשר הילד עשה, הפרס מהווה מעין "שוט" בידו של המבוגר. המבוגר מחזיק בידו את השכר, הוא יחליט אם לתת או לא לתת, ביטוי של כוח ושליטה.

אחרי שאמרתי מה לא לעשות, הנה דרך החינוך המקדמת:

  1. נשאף לגדל את הילדים שלנו לאורם של ערכים. בכל בית ובכל משפחה דברים אחרים חשובים ולכן יהיו ערכים שונים. תהיינה משפחות בהן חשוב ערך של ניקיון וערך של בריאות. תהיינה משפחות בהן ערך של שמירה על חפצים וערך של לימודים. ערכים אשר נרצה להנחיל לילדינו, לנהוג ולחיות לאורם.

  2. מתוך הערך נגזרת דרך ההתנהלות – אנחנו לא זורקים את העטיפה של השוקולד על הריצפה משום שזה ערך של שמירה על הסביבה ולא משום שנקבל פרס על כך. הילד לומד למבחן משום שהתפקיד שלו כעת להיות תלמיד וזו המטלה והמחויבות שלו בבית הספר ולא כי ההורים הבטיחו לו מתנה על כך.

  3. כאשר אנו נכוון לעשייה המחוברת לערכים ואשר אינה קשורה תמיד בשכר בצידה, יש סיכוי גובר כי ילדינו יפנימו את הערכים וינהגו על פיהם. מודל של הורים, אשר הן בעצמם והן ביחס לילדיהם, מגלמים ומדברים על עשייה ללא תלות בפרס החיצוני. זה עודי להשפיע על כך שילדים יפתחו מוטיבציה ורצון פנימי לעשייה ללא צורך באישור חיצוני.

  4. "רק מילה טובה" – בדיוק כמו בשיר הנפלא של יהודית רביץ. אמרו לילדים מילה טובה המדגישה את היכולת שלהם: "אני ראיתי שהיה לך קשה והתגברת" "ראיתי שזה היה מורכב והצלחת למצוא פתרונות" "אני יודעת שהחומר למבחן לא מעניין ומצאת את הדרך ללמוד אליו". בכך אנו מדגישים בפני הילדים שלנו את הדרך, את הפניית המאמץ, את החשיבה ואת ההשתדלות. מדגישים את היכולת שלהם, וזה דבר שילך איתם ושיגלה להם את המסוגלות שלהם.

התנהלות עם ילדים תוך שימוש בפרסים משיגה רווחה ונוחה בטווח הקצר אולם, מייצרת מחירים בטווח הארוך. אנו נרצה שהילדים שלנו יעשו מתוך רצון טוב, מתוך אמונה בערך, מתוך עצמם ולא מתוך תלות בגורם חיצוני. כך בתחום הלימודים – הילדים שלכם לומדים בשביל עצמם ולא בשביל מישהו אחר. כך בהקשר של התנהגות – אין ילד רע או ילד טוב, יש ילד שהתנהג באופן שאינו מקובל עליכם.




16 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page